Manualer
Här finns allt du behöver veta.
Här fyller vi på med manualer som hjälper dig vid hantering inom vårt system. Vi guidar dig steg för steg!
Infoblad om Outby-kort
Här hittar ni nu ett infoblad om hur gästen själv kopplar och laddar Outby-kortet i appen. Det är en nedladdningsbar fil som ni kan skriva ut och sätta upp hos er där ni tycker passar.
Hanteras varsamt vid transport, speciellt plastkåpan.
Förankra stadigt i marken eller i en fukttålig markplatta
Justera höjden och skruva i nedre skyddsplåten
Anslut 230-kabeln samt skydda den
Vänta tills grinden kopplar upp sig och lamporna lyser vitt
Kontakta oss via mejl (info@outby.se) för initial konfiguration, låt grinden stå på under tiden
För detaljerade frågor, ring oss på 010 – 641 02 12.
Alternativ 1: Scanna QR-koden
1. Gå in på administrationssidan
2. Klicka på QR-koden uppe i högra hörnet
3. Scanna QR-koden på gästens köp
4. Välj Outby-kort
5. Tryck på “Lämna ut”
Alternativ 2: Sök på köpet
1. Gå in på administrationssidan
2. Gå till “Support” > “Senaste köpen”
3. Sök på ordernumret i frisök-rutan
4. Tryck på “Lämna ut” vid Outby-kortet
Tänk på! Kunden måste ladda sitt kort med ett åkpass för att kunna passera grinden, detta gör de enklast via appen eller kvittenssidan.
Gästen laddar enklast Outby-kortet med sitt köp via vår app. Om ni som anläggning behöver göra det åt dem gör ni såhär:
Alternativ 1: QR-kod
Gå in på adminsidan
Tryck på QR-koden uppe till höger
Skanna QR-koden på gästens köp
Välj “Koppla kort”
Välj köpet (eller köpen) som ska laddas på kortet
Alternativ 2: Ordernummer
Gå in på adminsidan
Gå till “Support” i menyn högst upp > “Senaste köpen”
Sök på köpets ordernummer
Klicka på köpet
Välj “Koppla Outby-kort”
Skriv in kortets serienummer (du hittar det på kortets baksida)
1. Gå till din profil (logga in med telefonnummer om nödvändigt)
2. Välj “Administratör”
3. Välj “Biljettkontroll”
4. a) Välj “Hämta biljetter” för att hämta alla aktiva biljetter på er anläggning
b) Sök på telefonnummer
c) Skanna spårkortets QR-kod (finns antingen på baksidan av det fysiska kortet eller i gästens profil i appen)
Adminsidan
Gå till startsidan på admin
Välj “Direktshoppar” till vänster
Välj “Meny” till höger > “Lägg till direktshop”
Namnge direktshopen
Lägga till produkter i direktshoppen
Klicka på den direktshop du vill lägga till produkter i
Välj “Lägg till direktköp”
Välj den eller de produkter du vill lägga till > “Ok”
Antal blir automatiskt alltid 1 och startdatum blir från köptillfället. Gå till Skylt- och länksamling – Lista för att skapa länkar till direktshopparna.
Gå till “Skylt- och länksamling – Lista” till vänster
Välj “Meny” till höger > “Lägg till skylt”
Fyll i namn på skylten och välj var den ska leda
- Direktshop: Förutsätter att du tidigare skapat en direktshop
- Full webbshop: Länkar till anläggningens webbshop
- Webbsida: Fyll i länk till valfri hemsida som skylten ska leda till
Om du valt direktshop specificerar du detta i nästa fält
Välj färg på QR-koden
QR-koden kommer skapas i denna färg, om du ska skriva ut skylten själv behöver du inte göra detta, Outby löser det åt dig
inte
Ange position där skylten ska stå (frivilligt)
Spara
Gå till “Support” > “Senaste köpen”
Hitta köpet du vill återbetala genom att filtrera på datum eller söka med fritext
När du hittat rätt köp väljer du “Hantera” längst ut till höger
Klicka på “Återbetala”
- Gå till “Produktkategorier” i menyn till vänster (när du är på startsidan)
- Välj “Meny” till höger > “Ny produktkategori”
- Fyll i all information
- Välj “Spara” när du är färdig
Artiklar låter dig förmedla information till dina kunder. Innan en artikel presenteras på dina olika säljkanaler så behöver dom bli publicerade. Är du som administratör inloggad kan du på dina säljkanaler se icke publicerade artiklar för att se hur dessa kommer presenteras för dina kunder. Notera att ingenting visas för kunden förrän artikeln är publicerad.
- Gå till “Personal” i menyn högst upp
- Välj “Meny” till höger > “Lägg till ny personal”
- Följ stegen för att lägga till personal
Lägg till produkter i varukorgen (observera att du gör detta i admin, inte i webbshoppen)
Ange gästens telefonnummer och mejladress
Ange hur lång tid produkterna ska vara reserverade
Välj “Spara” för att fortsätta på bokningen senare
Välj “Slutför” om du vill skicka köpet till gästen för betalning
Hitta dina sparade bokningar
Gå till “Produkter” > “Sparade bokningar”
Klicka på bokningen om du vill se över den
Klicka på play-knappen till höger för att fortsätta redigera den i varukorgen (ex. om du vill lägga till fler produkter, ändra reservationstid, eller skicka den till gästen för betalning)
Kategorier
Alla – Visar alla sparade bokningar
Utkast – Bokningar som ännu inte skickats till gästen
Betald – Bokningen är betald av gästen
Fakturerade – Bokningen har fakturerats och är antingen betald eller väntar på betalning
Generera offert eller ladda utcheckning
Gå till “Produkter” > “Sparade bokningar”
Klicka på bokningen du vill skapa en betalning för
Välj “Meny” till höger
Välj “Generera offert” eller “Ladda utcheckning”
- Gå till “Engagera” > “Kampanjer” i menyn högst upp
- Välj “Meny” > “Ny kampanj” uppe i högra hörnet
- Fyll i namn på kampanjen och vilka produkter det ska gälla
- Välj om rabatten ska vara procentuell eller i SEK.OBS! Om rutan inte är ikryssad blir rabatten i SEK.
- Välj om kampanjen ska vara generell, eller om gästen behöver en rabattkod för att utnyttja kampanjen
- Välj datum som kampanjen ska gälla
- Välj “Skapa”
Vi är bara ett samtal bort
Hur kan vi underlätta för dig och din verksamhet? Låt oss ta reda på det över ett telefonsamtal!