Manualer

Här finns allt du behöver veta.

Här fyller vi på med manualer som hjälper dig vid hantering inom vårt system. Vi guidar dig steg för steg!

Hanteras varsamt vid transport, speciellt plastkåpan.

  1. Förankra stadigt i marken eller i en fukttålig markplatta

  2. Justera höjden och skruva i nedre skyddsplåten

  3. Anslut 230-kabeln samt skydda den

  4. Vänta tills grinden kopplar upp sig och lamporna lyser vitt

  5. Kontakta oss via mejl (info@outby.se) för initial konfiguration, låt grinden stå på under tiden

För detaljerade frågor, ring oss på 010 – 641 02 12.

Alternativ 1: Scanna QR-koden

1. Gå in på administrationssidan

2. Klicka på QR-koden uppe i högra hörnet

3. Scanna QR-koden på gästens köp

4. Välj Outby-kort

5. Tryck på “Lämna ut”

 

Alternativ 2: Sök på köpet

1. Gå in på administrationssidan

2. Gå till “Support” > “Senaste köpen”

3. Sök på ordernumret i frisök-rutan

4. Tryck på “Lämna ut” vid Outby-kortet

 

Tänk på! Kunden måste ladda sitt kort med ett åkpass för att kunna passera grinden, detta gör de enklast via appen eller kvittenssidan.

Gästen laddar enklast Outby-kortet med sitt köp via vår app. Om ni som anläggning behöver göra det åt dem gör ni såhär:

Alternativ 1: QR-kod

  1. Gå in på adminsidan

  2. Tryck på QR-koden uppe till höger

  3. Skanna QR-koden på gästens köp

  4. Välj “Koppla kort”

  5. Välj köpet (eller köpen) som ska laddas på kortet

Alternativ 2: Ordernummer

  1. Gå in på adminsidan

  2. Gå till “Support” i menyn högst upp > “Senaste köpen”

  3. Sök på köpets ordernummer

  4. Klicka på köpet

  5. Välj “Koppla Outby-kort”

  6. Skriv in kortets serienummer (du hittar det på kortets baksida)

1. Gå till din profil (logga in med telefonnummer om nödvändigt)

2. Välj “Administratör”

3. Välj “Biljettkontroll”

4. a) Välj “Hämta biljetter” för att hämta alla aktiva biljetter på er anläggning

    b) Sök på telefonnummer

    c) Skanna spårkortets QR-kod (finns antingen på baksidan av det fysiska kortet eller i gästens profil i appen)

Adminsidan

  1. Gå till startsidan på admin

  2. Välj “Direktshoppar” till vänster

  3. Välj “Meny” till höger > “Lägg till direktshop”

  4. Namnge direktshopen

Lägga till produkter i direktshoppen

  1. Klicka på den direktshop du vill lägga till produkter i

  2. Välj “Lägg till direktköp”

  3. Välj den eller de produkter du vill lägga till > “Ok”

 

Antal blir automatiskt alltid 1 och startdatum blir från köptillfället. Gå till Skylt- och länksamling – Lista för att skapa länkar till direktshopparna.

    1. Gå till “Skylt- och länksamling – Lista” till vänster

    2. Välj “Meny” till höger > “Lägg till skylt”

    3. Fyll i namn på skylten och välj var den ska leda

      1. Direktshop: Förutsätter att du tidigare skapat en direktshop

      2. Full webbshop: Länkar till anläggningens webbshop

      3. Webbsida: Fyll i länk till valfri hemsida som skylten ska leda till

    4. Om du valt direktshop specificerar du detta i nästa fält

    5. Välj färg på QR-koden

      1. QR-koden kommer skapas i denna färg, om du inte ska skriva ut skylten själv behöver du inte göra detta, Outby löser det åt dig

    6. Ange position där skylten ska stå (frivilligt)

    7. Spara

    Ladda ner QR-koden genom att klicka på knappen som finns i samband med skylten du skapat. Denna kan du använda för att göra en egen skylt.

  1. Gå till “Support” > “Senaste köpen”
  2. Hitta köpet du vill återbetala genom att filtrera på datum eller söka med fritext
  3. När du hittat rätt köp väljer du “Hantera” längst ut till höger
  4. Klicka på “Återbetala”
  1. Gå till “Produktkategorier” i menyn till vänster (när du är på startsidan)

  2. Välj “Meny” till höger > “Ny produktkategori”

  3. Fyll i all information

  4. Välj “Spara” när du är färdig

Artiklar låter dig förmedla information till dina kunder. Innan en artikel presenteras på dina olika säljkanaler så behöver dom bli publicerade. Är du som administratör inloggad så kan du på dina säljkanaler se icke publicerade artiklar för att se hur dessa kommer presenteras för dina kunder. Notera att ingenting visas för kunden innan artikeln är publicerad.

 

    1. Gå till “Artiklar” i menyn till vänster (när du är på startsidan)

    2. Välj “Skapa ny”

    3. Lägg till en bild och eventuellt datum som artikeln ska vara aktiv

    4. Välj “Skapa”

    5. Ange prioriteringsnummer (lägre siffra prioriteras högre i visning för kunderna)

    6. Skriv din text, lägg till eventuella länkar och övriga bilder

    7. Välj “Spara”

  1. Gå till “Personal” i menyn högst upp

  2. Välj “Meny” till höger > “Lägg till ny personal”

  3. Följ stegen för att lägga till personal

  1. Lägg till produkter i varukorgen (observera att du gör detta i admin, inte i webbshoppen)

  2. Ange gästens telefonnummer och mejladress

  3. Ange hur lång tid produkterna ska vara reserverade

  4. Välj “Spara” för att fortsätta på bokningen senare

  5. Välj “Slutför” om du vill skicka köpet till gästen för betalning

  

Hitta dina sparade bokningar

  1. Gå till “Produkter” > “Sparade bokningar”

  2. Klicka på bokningen om du vill se över den

  3. Klicka på play-knappen till höger för att fortsätta redigera den i varukorgen (ex. om du vill lägga till fler produkter, ändra reservationstid, eller skicka den till gästen för betalning)

 

Kategorier

Alla – Visar alla sparade bokningar

Utkast – Bokningar som ännu inte skickats till gästen

Betald – Bokningen är betald av gästen

Fakturerade – Bokningen har fakturerats och är antingen betald eller väntar på betalning

 

Generera faktura, offert eller ladda utcheckning

  1. Gå till “Produkter” > “Sparade bokningar”

  2. Klicka på bokningen du vill fakturera

  3. Välj “Meny” till höger

  4. Välj “Generera offert”, “Generera faktura” eller “Ladda utcheckning”

  1. Gå till “Engagera” > “Kampanjer” i menyn högst upp

  2. Välj “Meny” > “Ny kampanj” uppe i högra hörnet
  3. Fyll i namn på kampanjen och vilka produkter det ska gälla
  4. Välj om rabatten ska vara procentuell eller i SEK.
    OBS! Om rutan inte är ikryssad blir rabatten i SEK.
  5. Välj om kampanjen ska vara generell, eller om gästen behöver en rabattkod för att utnyttja kampanjen
  6. Välj datum som kampanjen ska gälla
  7. Välj “Skapa”

Vi är bara ett samtal bort

Hur kan vi underlätta för dig och din verksamhet? Låt oss ta reda på det över ett telefonsamtal!